Russen - motor - fietsen - tandenborstel - HCM - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Suzanne Jacobs - WaarBenJij.nu Russen - motor - fietsen - tandenborstel - HCM - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Suzanne Jacobs - WaarBenJij.nu

Russen - motor - fietsen - tandenborstel - HCM

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

04 Maart 2013 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Hoi!

Het vorige verslag was geschreven in Hoi An, wat zeker een van de hoogtepunten was. Het weer was goed, fijn hotel, autovrij stadje met overal lampionnen, kleren laten maken, chillen, strand.. Prima dus! Maar we moesten door, en de volgende bestemming werd Nha Trang. Staat vooral bekend omdat het het paradijs is voor Russen. Fijn. De nachtbus die we wilden nemen was vol, dus we moesten nog een nacht extra blijven in Hoi An.
De busrit was best oke. Ik heb redelijk geslapen (ook al is het bed 1,70 m lang, je ligt half omhoog en is er beperkte ruimte voor je benen). We kwamen 's ochtends vroeg aan in Nha Trang en het regende en regende en regende.... Niet een heel fijn welkom. We zijn die dag de stad doorgelopen naar de Big White Buddha die over de stad uitkijkt, langs het strand gelopen maar ook in restaurantjes en barretjes gezeten om de regen te ontwijken.

Maarrrrr... We zaten in Nha Trang voor een goed doel: dit was namelijk ons startpunt voor de Easyriders! En dat was ook echt gaaf! Dag 1 was vooral regen, maar dat maakte het uitzicht niet minder. Lau zat achterop bij 'Messi' en ik bij 'Jean', hun echte namen zijn voor ons niet uit te spreken/te onthouden dus dit zijn hun zelf gekozen nicknames.
Onderweg hebben we zulke gave dingen gezien: tempels, een 'everlasting Buddha of flowers', rijstvelden, een bloemkwekerij die de Nederlandse manier gebruikt, theeplantages, koffieplantages (wist je dat de bloemen van de koffieboom naar Jasmijn ruiken? Mmmm!), vlees in de verkoop in de zon, watervallen, zijdefabriek, champignonkwekerij, 10.000 kippen en mini mini kuikentjes, dragon fruit plantages, cashewnootbomen (waarvan de vrucht heerlijk ruikt maar waar nog niemand een bestemming voor heeft gevonden)... Snap je dat het heel gaaf was? Je zit dus achterop een motor met je backpack achter je gebonden, en je stopt her en der om dingen te bekijken en foto's te nemen. Onderweg zie je bijna geen toeristen omdat je van de begaande wegen of gaat en het 'echte' Vietnam ziet. We hadden 3 dagen gedaan en we werden netjes afgezet in Mui Ne.

Tja, Mui Ne. Wederom een paradijs voor Russen. Veelal alle menukaarten waren (ook) in het Russisch en ze waren echt overal. Ikzelf vind het een apart volk want ze hebben overal schijt aan. Het interesseert ze allemaal dus helemaal niks..
Anyway, het hotel was geweldig mooi. Zwembad, mooi uitzicht over de stad en de zee en prima ligging.
In Mui Ne heb je de witte en rode zandduinen en een Fairy Stream. We hebben een dag een scooter gehuurd om dit allemaal te bezichtigen. De Fairy Stream was een klein ondiep riviertje waar je door heen kan lopen en die bij een watervalletje uitkomt. Maar ja, het was niet heel bijzonder en geen enkele waterval haalt het bij Iguazu natuurlijk. Maar het lopen was best leuk, lekker warm water bij je voeten en de zon scheen lekker op onze bolletjes :)
Toen gingen we verder naar de duinen. Die waren wel een flink stuk weg, maar wel gaaf. Het was een soort Sahara met daarnaast een meertje en waar je kan quad-rijden en struisvogelrijden. Wat natuurlijk vet zielig is dus dat hebben we niet gedaan. Maar we hebben wel quad gereden! Super gaaf! Lekker crossen in het zand, bochtje hier, bochtje daar, hup zo de berg af.. Ja dat was leuk :D

Ze hebben hier overigens super lekkere baquettes. Ze doen er een gebakken eitje op, koriander, wortel, kool, sojasaus mmmm jammie! Kan je overal halen en kost je 15.000 VND (€0,54).

Vanuit Mui Ne zijn we richting HCM gegaan, maar we wilden gelijk door naar de Mekong Delta (http://nl.wikipedia.org/wiki/Mekong-delta) dus 2 uurtjes Saigon en toen de bus weer in. We zaten in Vinh Long, niet het mooiste stadje van de MD maar ivm met onze lange reisdag hadden we geen andere keus.

Daar hebben we een nachtje geslapen en om 05.00 ging de wekker... Want we vonden het wel leuk om een boottocht te doen om 06.00... Whaaaa vet vroeg! Maar was wel leuk. Je zag vissers, floating market (we gingen aan boord van een fruit verkoop bootje en kregen heerlijk fruit te proeven. Lychees, pomelo, durian, en nog andere fruitsoorten die we in NL niet kennen). We zijn ook bij een hutje geweest waar ze honing verkochten en waar je een honingraat mét bijen mocht vasthouden. Cool! Ook een coconut candy factory gezien, en gezien hoe ze rijst laten 'poppen' met behulp van zwart zand.

We werden afgezet bij ons Homestay adres. Overal lees je daar hartstikke positieve verhalen over maar ik vond het een beetje tegenvallen. Je zit dus in een huis bij een familie die voor je koken en wat heel leuk schijnt te zijn omdat je dan de Vietnamese gebruiken ed ziet. Bij ons huis was het niet heel bijzonder... De familie was niet thuis, was elders of zat ergens anders. Wij hebben ons dus vermaakt met chillen in de hangmat, fietsen over het eilandje, nageltjes laten doen... Het was eigenlijk meer een bed & breakfast maar viel beetje tegen. Het eten was wel lekker: een complete Elephant Fish die je zelf mocht ontleden en kippetjes in lemon grass.

Na deze 'homestay' terug met de ferry (1000 VND voor 2 pax: €0,04!) en daar werden we opgewacht door Quan, want we gingen fietsen!!! Van Vinh Long naar Ben Tre (check maar op Google Maps). En het was gaaaaaaf! We zijn eerst een stukje met de auto gaan rijden en toen stapten we op de mountainbike. Dag 1 hebben we 70 km gefietst, dag 2 50 km. Best flink als je je bedenkt dat ik in geen tijden meer heb gespint :)
Het was super cool. Je fietst door de Mekong Delta, dus allemaal bruggetjes, watertjes, kuikentjes, palmbomen etc.. En we hadden tandenborstels gespaard uit alle hotels en die deelden we uit aan de kindertjes daar. Die werden er erg blij mee! En ze hadden het ook wel nodig aangezien hun tanden oh zo slecht en zwart zijn.... Ik had ook ballonnen meegenomen en die vonden ze ook erg leuk. Ik was een soort Moeder Theresa toen ik daar alles aan het uitdelen was haha.
Onderweg ook weer van alles gezien: rijstvelden, kuikentjes, fruit, trouwerijen, varkens op de brommer, varkens achter de brommer, vogels en eenden langs de weg, vogels levend aan de scooter gebonden, boten, verbaasde mensen die een blank persoon zien, tempels, bloemen (die overigens heel vaak worden geplukt 'omdat ze er toch genoeg hebben'), etc. Veel gezien dus, veel gefietst én als klap op de vuurpijl iets bruiner geworden! :D

Na het fietsen zijn we dus afgezet in HCM. Deze stad is ingedeeld in verschillende districts. Wij zitten in het backpackers district dus veel hotels, barretjes, Engels sprekende Vietnamezen, en er is hier heel veel te doen. Helaas ben ik een beetje ziek dus ik kan nu niet meer doen dan op bed liggen en voor het ontbijt naar de overkant lopen maar dat komt wel weer goed. Net een pilletje genomen en morgen hoop ik weer op volle sterkte mee te doen. Voor vanavond staat de Saigon by Night tour op het programma: achterop bij een scooter en een andere kant van de stad ontdekken. Straks hopelijk nog naar het War Remnants Museum (http://en.wikipedia.org/wiki/War_Remnants_Museum) en anders morgen. En morgenavond: naar Bali!!!!! Betekent wel dat Vietnam er bijna op zit, maar Bali is ook een fijn vooruitzicht.

Voor Bali hebben we het volgende plan: Legian, Ubud en Sanur. We hebben 8 dagen, 7 nachten en de afstanden zijn te overzien dus we kunnen ook nog naar plaatsen in de buurt. Zin in!

Dus een volgend reisverslag komt vanuit Bali!

Daag!

• 04 Maart 2013 - 10:44

Cynthia:

Cool!!! Have fun op Bali en beterschap voor nu!

• 04 Maart 2013 - 19:22

Mama:

Wat leuk, E I N D E L I J K foto's!

• 04 Maart 2013 - 23:28

Dennis:

Hey zusje,

Mooi dat je het zo naar je zin hebt.
    Leuk om ook eens wat foto's te zien. Veel plezier alvast in Bali!

• 06 Maart 2013 - 22:44

Mar:

He Zus en Zwager,

wat een leuk reisverslag weer. Krijg veel zin om op reis te gaan naar...Vietnam!

Veel plezier op Bali. Goh, Legian, Sanur en Ubud...klinkt bekend! Nog iets aan de tips gehad?

XxX