Retteketet feest met TET! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Suzanne Jacobs - WaarBenJij.nu Retteketet feest met TET! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Suzanne Jacobs - WaarBenJij.nu

Retteketet feest met TET!

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

10 Februari 2013 | Vietnam, Hanoi

Hi all,

Sapa was geweldig! Het is een dorp best hoog in de bergen, en rond Sapa heb je allemaal kleine dorpjes met 'authentieke' volkeren (alleen vrouwen). Ze spreken alleen steenkool Engels maar goed genoeg om te vragen hoe je heet, waar je vandaan komt en om te vragen of je mee gaat naar hun dorp. Toen wij er waren was het bijna TET (oud&nieuw) en er liepen ook volkeren rond met lappen op hun hoofd die rood en wit waren. Past wel in de sfeer van kerst en oud&nieuw :)
Op de dag na aankomst hebben we mooie Northface (Northfake) spulletjes gekocht, maar ook nog een tuk gedraaid, want we hadden nog wel last van een jetlag! Eerst heel lang vliegen, aankomst in Hanoi, 's avonds gelijk door met de nachttrein (aankomst 6.00 uur!) breekt je aardig op! We hebben wel gelijk een tour geboekt voor de dag er na. Dus de volgende dag vroeg op, ontbijtje en beginnen met de trekking! Onze gids heette Lam en ze vond ons wel erg grappig! Zij was ook leuk en haalde leuke grapjes met ons uit (noemde Lau ladyboy hahahahahahahaha), en gaf Lau en Bram een mooie bosjesmannen-hoed van planten. We maakten een stop in een dorpje om te lunchen, en daar waren mini varkentjes, een dorpsgek, kindjes die blij werden van tandenborstels en uiteindelijk een heerlijke lunch. De wandeling was echt geweldig mooi, de berg was op ruim 1900 meter hoogte en het uitzicht was subliem: rijstvelden, diertjes, bergen... Geweldig! We hebben een kilometer of 14 gelopen en dat voel je wel hoor! Maar dat was het lopen zeker waard.
De omgeving was super mooi dus we hebben ook nog een scooter gehuurd en zelf de omgeving verkend. Zelf had ik nog niet de behoefte om aan dit verkeer deel te nemen dus ik zat achterop. Ze rijden hier als gekken maar het gaat wel goed meestal! Beetje vergelijkbaar met de rest van Azie denk ik.
Verder hebben we nog een voetmassage gehaald wat erg hilarisch was, omdat ze eigenlijk maar wat deden en het vooral heel grappig vonden dat wij het heel gezellig hadden haha.

Op vrijdagavond namen we de trein terug naar Hanoi en dat ging best soepel. We kwamen om 5.00 uur aan op Hanoi en dat was wel een beetje naar, omdat we nog geen kamer hadden. Onze spullen in het hotel gedumpt en toen maar rondjes gelopen rond het meer hier (wel allemaal 70 jarige Vietnameesjes gezien die fanatiek aan ochtendgymnastiek deden), thee gedronken bij een veel te duur cafe, op een marktje terecht gekomen waar ze kippen ter plekke aan het afmaken waren waar het bloed over de straten werd gespoten en uiteindelijk bij het hotel een family kamer gekregen en nog een heerlijke tuk gedraaid. Die avond was TET dus we moesten een beetje fit zijn! Het was heel rustig in de stad en dat is gek voor een stad als Hanoi, maar 's avonds kwam het weer helemaal tot leven! Meerdere podia in de stad rond het meer, ballonnen, muziek, tower bier (3,5 liter), feestje! We zaten in een kroeg met uitzicht op het meer en daar telden we af tot het 12 uur was (en Chúc Mừng Nǎm Mới konden zeggen = gelukkig nieuw jaar) en toen was er een kwartier lang vuurwerk boven het meer. Mooi! Het was gigantisch druk op het plein, maar echt heel druk. Anders druk dan in NL want hier staan ze met scooter en al in het publiek, en toen het afgelopen was ging iedereen weg maar dat ging niet heel soepel. In het hotel was nog een klein feestje aan de gang, dus hebben we nog een klein biertje en wat traditionele (vieze) hapjes geprobeerd. Toen was het tijd om te slapen en vandaag hebben we dan ook vrij weinig gedaan! We liepen een beetje rond en we zagen het leger/politie aan komen rijden die naar een straatverkoopster gingen om vervolgens al haar spullen in de auto te zetten en haar spullen mee te nemen. Was een beetje sneu want 3 meter verder zat de volgende verkoopster die gewoon verder mocht verkopen...
Vandaag was dus een rustig dagje en morgen nemen we afscheid van Spat en Bram. Iets luxer uit eten geweest als afscheid (maar liefst €11 per persoon voor voor- en hoofdgerecht met drankjes!) en nu lekker chillen met een biertje en tv aan. Prima!

Morgen gaan we door naar Cat Ba om daar naar Halong Bay te gaan (zoek maar eens op op Google!).
Voor foto's van de afgelopen dagen, check http://www.175dagen.nl/ ! Dat is de blog van Spat en Bram.

Op internet lees ik dat het erg koud, wit en glad is in NL? Saai zeg!

Tạm biệt!

• 10 Februari 2013 - 17:04

Judith:

Leuke blogs!
    Mooie reis man! Net ook even de foto's via de link bekeken! Gaaf!
    Veel plezier nog!
    X

• 10 Februari 2013 - 18:23

Merel:

Hahah hoe jij dat ook weer zo mooi kan vertellen!! Leuk om jullie avonturen te lezen! Veel plezier nog daar! X

• 10 Februari 2013 - 18:55

Agatha:

Leuk om te lezen. Prachtig om de foto's te zien. Wat een grappige hoedjes dragen de mannen hhhh
    jullie komen je tijd wel door daar.
    Enjoy!!!!

• 10 Februari 2013 - 21:25

Titi:

heeeey sounds good! geniet ervan!

• 13 Februari 2013 - 00:54

Dennis:

Altijd prettig om kippenbloed over de straten te zien spatten.... :)

• 14 Februari 2013 - 22:14

Marianne:

Lau, ik voel een nieuwe modegrill opkomen voor hier in Nederland. Wat staat die hoed je geweldig!

• 17 Februari 2013 - 20:43

Mama:

Heb de foto's bekeken, wat is het daar mooi! En inderdaad, Laurens, leuk hoedje!