2 months down, 1 to go - Reisverslag uit Munnar, India van Suzanne Jacobs - WaarBenJij.nu 2 months down, 1 to go - Reisverslag uit Munnar, India van Suzanne Jacobs - WaarBenJij.nu

2 months down, 1 to go

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

27 Maart 2010 | India, Munnar

Namaste!

Na het strand en twee heerlijke weken met Lau is het dan weer tijd voor een nieuw verhaaltje. Waar was ik gebleven?

Ja, sowieso, de reis naar GOA!!! Die duurde lang, zo'n 40 uur. Maar, was het meer dan waard. Van Udaipur zijn we met de bus naar Kota gegaan, waar we om 5 uur 's ochtends aankwamen. Daar moesten we rond 1 uur 's middags de trein naar Goa pakken dus we hadden tijd zat om te wachten... zucht.. Omdat het nog donker was vonden we het niet slim om dan met de rickshaw mee te gaan, dus even gewacht met gezellige mannetjes die aan de chai waren. Toen werd het licht en werd het tijd om te gaan. Op zoek naar eten! Eten is in India nooit ver weg, maar deze keer wel... Vaag... Na meerdere pogingen bij verschillende hotels en restaurants de hoop maar opgegeven en naar het station. En daar was het eten in overvloed! En voor de echt Indiase prijzen! We hebben meerdere uren doorgebracht met eten en kaarten, en wachten tot de trein ging. Toen kwam die eindelijk!! En hebben we 24 uur in een trein gezeten.. POEH! Wat een tijd. Ik ben er geen enkele keer uit geweest, ik heb dus 24 uur op, wat zou het zijn, 5 m2 doorgebracht. Best klein! Maar, de trein was op schema en we waren best snel op het treinstation waar we moesten zijn. Daar taxi gepakt en naar een guesthouse. Spullen dumpen, en naar het strand! Heerlijk, strand en zee! De dag er na ging ik Lau ophalen van het vliegveld. Het was echt ophalen, want toen ik bij het vliegveld kwam, stond hij met spullen al buiten te wachten.. Terug naar Anjuna en ontbeten. En de komende paar dagen was ons ritme niet meer dan aan het strand liggen en bier drinken. In Nederland was het toen ongeveer 5 graden, wij zaten in 40 graden. Het voelde voor mij als een vakantie in een vakantie, omdat Goa echt niks doen was. Heerlijk! In Goa hebben we ook twee dagen een scooter gehuurd. Zijn naar andere plaatsen geweest, en andere stranden bezocht. We hadden geen helm gekregen bij het 'verhuurbedrijf'. Lau had een eigen scooter en ik reed met Myrna achterop. We reden een brug over en na de brug stond meneer Snor daar te wachten. Een boete! Hij liet een lijstje zien wat er aan scheelde: geen helm (de bestuurder, achterop maakt geen flikker uit...), geen rijbewijs, geen verzekering etc.. Of we even per persoon 1500 RS wilden betalen. Zou neerkomen op 45 euries voor alles. Maar toen kwam er een tweede meneer Snor, en met hem konden we wel even over de prijs onderhandelen. Prachtig! Uiteindelijk 550 RS per scooter betaald, maar, dan kregen we wel een bewijs van betalen mee, en mochten we die dag nog een keer worden aangehouden, dan konden we dat bewijs laten zien en dan hoefden we niet nog een keer te betalen. Hoe bizar land???

Na Goa zijn we met de nachtbus naar Hampi gegaan. Prachtige reis! Ons mannetje in de bus die tickets controleerde etc, was nogal opgefokt, dus het was een hele gezellige reis. Helemaal mooi dat we om 2 uur 's nachts van bus moesten wisselen, en dat alle mensen van de ene bus, naar de andere bus gingen, en andersom... Bijzonder. Maar Hampi was gezellig en leuk. Het leek op het landschap van de Flinstones, overal stenen! En dan ook nog palmbomen er tussen. Over palmbomen gesproken, kan iemand mij vertellen waarom een boom waar appels in groeien een appelboom heet, en een boom waar peren in groeien een perenboom heet, maar een palmboom waar kokosnoten in groeien geen kokosnotenboom heet? Dat terzijde, een hersenkronkel van mij.

Hampi was leuk, maar tijd voor iets nieuws. Op naar Mysore! Eerst met de nachtbus naar Bangalore. Daar kwamen we weer heel vroeg aan. We werden ergens afgezet en een mannetje sprak me aan waar ik vandaan kwam, waar we heen gaan etc... Standaard praatje. Ik zei dat ik naar het busstation wilde, en hij kwam met een prijs, maar die was te hoog. Ik liep toen naar de overkant om een andere rickshaw aan te houden en die wilde het voor een fatsoenlijke prijs doen. Hij kwam naar onze kant gereden, en het eerste manntje, van het praatje, begon hem toen klappen te verkopen! Ongelovelijk, ik ben er toen maar tussen gesprongen en ben goed tekeer gegaan tegen dat mannetje. Wat een sukkel! Maar, eind goed, al goed, we zijn naar het station gekomen en uiteindelijk ook naar Mysore. Daar was een markt, een paleis en meerdere dingen te doen. Na een paar dagen zijn de wegen van mij en Myrna gescheiden. Lau en ik gingen nog een paar daagjes Bangalore doen, de grote stad! Daar weten ze pas hoe je zaken moet doen.. zucht.. Je komt aan, je spreekt een prijs af voor de rickshaw, en als je rijdt, is het opeens gratis als je even gaat kijken naar een shop van zijn broer, neef, vriend of wat dan ook. NEE! We willen gewoon naar onze bestemming, niet kijken! 'No buying, just looking! For me one litre petrol free, you happy no paying, me happy free petrol!'. Dat was dus het hele eieren eten, als wij bij zo'n touristenshop naar binnen gaan, krijgt zo'n rickshaw mannetje gratis benzine. Maar helaas, Lau en ik waren daar niet voor te porren, dan maar betalen!

Toen werd het tijd om afscheid te nemen van Lau, en hallo te zeggen tegen Myrna. Lau heeft me op de bus naar Ooty gezet en hij ging toen richting het vliegveld. Dat was bizar, want ik was toen in Mysore op een gegeven moment, Lau in Bangalore en Myrna in Ooty. So close, but so far away!
De busreis was verschrikkelijk trouwens. Eerst moest ik de bus naar Mysore pakken, aanrijding nummer 1. Auto tegen de bus, auto in de kreukels. Toen de bus van Mysore naar Ooty, aanrijding nummer 2. In de bergen denkt bus onze bus even in te halen, zonder te bedenken dat hij aan de zijkant van die grote uithangende spiegels heeft en die dus in onze ramen stopte. Overal mannen en ruzie. In een taal die ik niet begrijp natuurlijk.. Een mannetje achter me in de bus legde me uit dat ze even moesten praten en dat we daarna verder zouden rijden. Dat praten was niet praten zoals wij dat kennen bij een aanrijding (schadeformulier, klaar), nee, overal schreeuwende mannen en ruziemakende mannen. Ik zat rustig in de bus, hopend dat ik het levend er vanaf zou brengen, maar na 20 minuten 'praten' was het opgelost (er werd met geld gezwaaid) en gingen we weer verder. Heelhuids aangekomen in Ooty, waar Myrna al verbleef.
Met de bus trouwens ook door verschillende wildlife parken gekomen en heel veel 'wilde' olifanten gezien! Camera zat in mijn tas, maar wel heel vet om te zien :)
Ik ben best trots op mezelf dat ik alleen in een bus heb gezeten, zo'n 10 uur lang, tussen alle mannetjes die blijven staren. Geeft een goed gevoel dat ik dat heb gedaan, maar nu toch weer fijn dat we met z'n 2en zijn.

Ooty was relaxed. Prima stadje om rond te banjeren. Er was ook een botanische tuin die echt heel groot was! Heel botanisch was het niet, alleen maar hoge bomen, maar, ok om een middag te vertoeven. Ik blijf interessant om mijn huidskleur, en dat vindt iedereen. Oude mannen, jonge mannen, kinderen, vrouwen etc.. In de botanische tuin was ik een attractie in een attractie. Meerdere keren gevraagd of ik op de foto wilde, waar ik vandaan kwam, mijn 'good name'.. Op een gegeven moment kwam er een hele school aan! En maar vragen! Toen moesten ze weg (de lerares stond uiteraard ook lekker te staren naar me, dat kan hier allemaal) en wilde ze allemaal een handje. Mijn god! 40 kinderen om je heen die een handje willen! Mijn arm ging alle kanten op, geen controle meer! Toen was het genoeg en gingen we maar..

Van Ooty zijn we nu beland in Munnar. Weer een hele dag in de bus zitten, maar deze busrit was wel erg gezellig. De chauffeur en een of ander mannetje dat daarnaast zat waren erg gezellig! Vandaag hebben we hier een tour gedaan van vier uurtjes. Heel veel thee gezien! Overal hebben ze hier theeplantages. Helaas geen vrouwtjes op het land gezien (zaterdag he, weekend!) maar wel indrukwekkend hoe het er uit ziet, ontzettend veel van die velden vol thee!

Ondertussen is het nog maar 26 nachtjes voordat ik weer in NL ben. Laten we zeggen dat ik er al twee maanden op heb zitten, en nog een maand heb. Gaat snel, en ook steeds sneller! We hebben nog zat te zien hier maar het is raar om te bedenken dat over een aantal weken het allemaal voorbij is, en ik weer terug in mijn oude vertrouwde leventje ben.. Bizar!

Foto's... Ja, die komen denk ik niet meer op de website, al krijg ik veel vragen er naar. Maar, jullie zijn van harte uitgenodigd om ze een keer te komen bekijken hoor :)

Dat was het voor nu, ben heel veel vergeten te vertellen maar dat komt nog wel.

Liefs!

PS. Wat ik nog wel even wil vertellen.. In het verkeer hier (dat sowieso al chaotisch als wat is) gebeurt het nogal vaak dat de chauffeur (rickshaw, bus, auto, scooter, maakt niet uit!) moet uitwijken voor een koe op de weg. Of dat je op straat bijna tegen een koe op loopt. Klinkt gek, maar het is voor mij dus hartstikke gewoon geworden. Bizar!!

  • 27 Maart 2010 - 13:19

    Myrna:

    JAAAAAAAAAAAAAAAA!!!
    Koeien overal!
    HA! Ik ben de eerste! Maar ik zit ook naast je nu!
    Kus

  • 27 Maart 2010 - 13:19

    MYrna:

    41 graden??? Hier???
    TTSSSSS

  • 27 Maart 2010 - 14:10

    Mama:

    Palmboom/kokosnoot: ik heb het etymologisch woordenboek even gepakt. Palm komt van "palma", handpalm, palmblad lijkt op een hand met gespreide vingers. Kokosnoot van het Purtugese "coco" (boeman), naar het "gezichtje" met de twee ogen op de noot.

  • 27 Maart 2010 - 14:46

    Mama:

    Als jij echt zo'n bezienswaardigheid bent daar moet je daar maar geld voor gaan vragen, kun je een maandje langer blijven.

  • 27 Maart 2010 - 15:16

    Hans T:

    En dan de hindoes, die staan tot hun middel in een dampend, stinkend riool te bidden. Dat doen ze omdat ze anders een kut leven krijgen. Dat Op een gegeven moment moet je er toch uit? Kom er nou eens uit, Hup er uit douchen! Nee ik blijf hier. Ow nee een koe: OWWW koe OWWW koe..

    Maar dat zijn de tradities van die mensen, moet je respect voor hebben!

    (heb ik geen respect voor, ik vind het sukkels!)

    x

  • 27 Maart 2010 - 15:16

    Hans T:

    En dan de hindoes, die staan tot hun middel in een dampend, stinkend riool te bidden. Dat doen ze omdat ze anders een kut leven krijgen. Dat Op een gegeven moment moet je er toch uit? Kom er nou eens uit, Hup er uit douchen! Nee ik blijf hier. Ow nee een koe: OWWW koe OWWW koe..

    Maar dat zijn de tradities van die mensen, moet je respect voor hebben!

    (heb ik geen respect voor, ik vind het sukkels!)

    x

  • 27 Maart 2010 - 15:21

    Laurens :

    Hallo lieve din,

    Ach wanneer loopt het wel volgens plan? Het is nooit zoals je verwacht. Dat is India! Na een kleine 2 weken weet ik een piep klein beetje hoe het reizen er aan toe gaat.

    Veel plezier in het mooie zuid India!

    nog 26 nachtjes te gaan.

    Kus

  • 27 Maart 2010 - 19:11

    Anne:

    :)

  • 27 Maart 2010 - 20:03

    Broeder:

    Mooi om te horen dat de politie zo eerlijk is en de vervoersmiddelen zo betrouwbaar zijn ;-)

    Jammer dat je geen foto's van de olifanten hebt; was vast een mooi gezicht!

  • 28 Maart 2010 - 08:10

    Judith Versteegh:

    Heb het op reis ook ooit over palmbomen gehad weet niet meer wat de uitkomst van ons verhaal was maar heb even gegoogeld enne volgens mij is palmboom net als fruitboom een verzamelnaam...tenminste dat denk ik....
    Ben blij dat het reizen in India je goed bevalt, ik vind het heerlijk om je verhalen te lezen :-)


  • 29 Maart 2010 - 12:01

    Ome Bindert:

    Ahh eindelijk weer een update van schoonsuuz!
    Heb Laurens inmiddels al weer gesproken dus bepaalde verhalen die jij hier hebt neergezet kwamen mij redelijk bekend voor!
    Over die PS....Hier loop ik op straat ook soms bijna tegen een koe op dus dat is niet veel anders...

    Cheerio!

  • 29 Maart 2010 - 12:01

    Ome Bindert:

    Ahh eindelijk weer een update van schoonsuuz!
    Heb Laurens inmiddels al weer gesproken dus bepaalde verhalen die jij hier hebt neergezet kwamen mij redelijk bekend voor!
    Over die PS....Hier loop ik op straat ook soms bijna tegen een koe op dus dat is niet veel anders...

    Cheerio!

  • 29 Maart 2010 - 17:39

    Tiet:

    i like ooty! met smooty?? lekker chaotisch verhaal weer, top! :) foto´s missen idd nog wel een beetje hoor.. als ik t kan kan jij t ook :)

  • 29 Maart 2010 - 18:56

    Zus:

    Hey!
    Heb net je mannetje gezien! En eten gegeven haha, hij en mama kwamen eten en de beestjes ophalen. Bikkel zal ze wel missen.
    Wow nog maar 3 weken...de tijd vliegt! Veel plezier nog, geniet ervan!

    XxX

  • 29 Maart 2010 - 19:14

    Ardjee:

    pfff jij hebt later een heleboel verhalen voor je (klein)kinderen/neefjes/nichtjed. Denk dat je niet eens weet waar je moet beginnen. Maar leuk dat je geniet. CU over 25 dagen wel

    mzzl

    Robert-Jan

  • 30 Maart 2010 - 10:52

    Jenna:

    Suus ik mis je!
    Nog veel plezier en tot snel! DIkke kus

  • 31 Maart 2010 - 07:52

    Michel:

    OMFG! 40 kinderen? My worst nightmare!!

  • 04 April 2010 - 18:30

    De Ouwe:

    prettige paasdagen!!

    ik neem aan, dat er daar niet veel aan gedaan wordt?
    Ga zo door, en doe vooral heel voorzichtig!

  • 08 April 2010 - 09:26

    Mur:

    Hey dudies. Ook alweer bijna terug he?! Gaat super snel! Verhalen zijn top. Straks in real-life samen de foto's bekijken he..is veel gezelliger!! tot heel snel! xxx

  • 12 April 2010 - 12:42

    Marcella:

    Hee lieve Suus!
    Bedankt voor je kaart uit India! Hij is heelhuids aangekomen. Nog maar even en dan ben je weer in Nederland. Wat gaat de tijd toch snel! Geniet nog even van de laatste anderhalve week. En ik zou zeggen: Tot in Nederland!

    Kus, Marcella

  • 14 April 2010 - 17:34

    Zus:

    He wat jammer...heb ik je belletje gemist! Leuk dat je het probeerde! Gelukkig spreek ik je zeer binnenkort weer 'live'.
    Nog veel plezier de laatste week!

    XxX

  • 16 April 2010 - 09:45

    Kemp:

    Hej Jaco!!!
    Je bent echt aan het aftellen nu! Have fun de laatste dagen hea?! Ik hoop je snel weer te zien als je thuus bent en alle spannende verhalen van je te horen!
    Liefs van Kempies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Munnar

Suzanne

Actief sinds 04 Jan. 2010
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 20616

Voorgaande reizen:

16 Januari 2014 - 06 Februari 2014

Panama

04 Februari 2013 - 14 Maart 2013

Vietnam en Bali

02 Mei 2011 - 31 Mei 2011

Hasta la pasta: Argentina!

06 Augustus 2010 - 29 Augustus 2010

Maleisie

26 Januari 2010 - 22 April 2010

Crazy India

Landen bezocht: