Ruftende kamelen en het bijzondere India - Reisverslag uit Udaipur, India van Suzanne Jacobs - WaarBenJij.nu Ruftende kamelen en het bijzondere India - Reisverslag uit Udaipur, India van Suzanne Jacobs - WaarBenJij.nu

Ruftende kamelen en het bijzondere India

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

05 Maart 2010 | India, Udaipur

Namaste!

Het vorige verhaal heb ik geschreven in Pushkar, daar nog even een aanvulling op.. We zaten in de local bus op weg naar Pushkar, en op een gegeven moment kwamen er allemaal mannetjes in leger uniform binnen, samen met een paar locals die handboeien om hadden. HANDBOEIEN OM HADDEN? Ja, je leest het goed... Ze vervoeren hier gevangenen gewoon met de local bus. Het mooiste was nog dat ze zelf hun handboeien moesten vasthouden, en ondertussen de grootste lol hadden met de mannetjes in uniform. De bus was lekker vol, en we zaten dus met een paar mannetjes in uniform met geweer en een paar gevangenen in de bus. Geweldig, hier kan dat gewoon! Bijzonder land...

Anyway, de bus naar Jaisalmer. Het was een nachtbus en we hadden een sleeper, dus een bed in de bus. Maar we stapten niet in bij het beginpunt, maar ergens onderweg. Dat betekende dat we onze backpacks niet in de back konden leggen, maar dat we die bij ons moesten houden in je bed. Myrna en ik hadden een double, maar zo double was die niet, helemaal niet met 5 tassen er in! Het was een vrij claustrofobische rit, en de bus was zo vol, lijn 12 is er niks bij. Maar, we hebben het gered. We kwamen 's ochtends aan, en dat was wel fijn. Uiteindelijk beland in een guesthouse waar we maar 100 rupee per nacht betaalden, wat neerkomt op 1.50 euries.. Geen reet dus! In Jaisalmer is een heel groot fort waar we veel hebben rondgelopen. Ook naar verschillende musea geweest. Er was een museum waar een mannetje (de oprichter) enthousiast ging vertellen over de geschiedenis van India. Zoals misschien wel bekend bij jullie, komt de Kama Sutra oorspronkelijk uit India. Hij wist daar wel erg veel over te vertellen, te veel. Hij kwam steeds dichterbij.. Beetje bizar om dat soort dingen te horen van een mannetje van 70 jaar oud :s

De volgende dag was het Holy Festival! Een dag waar je iedereen met kleurenpoeder mag insmeren. We hadden zelf natuurlijk ook kleuren ingeslagen, een een pistool. Water en poeder zijn nodig die dag! Witte kleren zijn leuk, zodat je allemaal kleurtjes op je krijgt. We begonnen de dag vlak bij ons guesthouse, en daar begon het feest al.. Binnen 2 minuten waren we al helemaal roze, geweldig! Een paar uur lang was het alleen maar kleuren gooien, mensen met water nat gooien en heel veel lachen. Op een gegeven moment waren we met een groep backpackers en we belandden bij een een groep Indiase mannen die ons meenamen voor chai. Daar boden ze ons aan om ergens naar toe te gaan om opium te gebruiken. Vriendelijk bedankt, maar wij hielden het bij chai. We hadden al eerder gehoord dat er tijdens holy heel veel wordt gedronken en drugs wordt gebruikt. Aan het einde van de morgen konden we dat ook merken.. De mannen werden vervelend, ze probeerden je overal aan te raken en dat moet je natuurlijk niet doen bij mij.. We liepen een stuk mee met een paar Indiase mannen die ons brachten naar een plein waar iets ging gebeuren, en een van die mannen liep met een stok. Toen er een gast mij van achter vastpakte vond ik dat niet relaxed, ik draaide me op, schreeuwde naar hem dat hij van me af moest blijven en ik stond op het punt om hem een klap te verkopen. Gelukkig was daar de man met de stok en die sloeg hem voor me. Ik laat de dirty jobs wel door iemand anders oplossen ;) Toen was ik klaar met holy, het werd te vervelend. Terug naar guesthouse om daar te douchen. Overal zat poeder. Echt overal. Myrna en ik stonden samen onder de douche om het van elkaar af te schuren, en nu, na 4 dagen, zitten we nog onder. Duurt nog wel even voordat het er af gaat ;) Wel een geweldige holy gehad, het is jammer dat we dat soort feesten niet in Nederland hebben!
Verder hebben we in Jaisalmer een kameelsafari gedaan. Geweldig! Uiteindelijk hebben we 2 nachten onder de sterren geslapen. We begonnen de tocht met een jeep naar de woestijn waar we op een kameel stapte. Mijn kameel heette Mr. Ganguly, naar een Indiase cricketplayer. Wat een aparte beesten zijn het! Ik wist niet dat kamelen een staart hebben, maar die hebben ze dus wel. De eerste dag hebben we een paar uur op een kameel gezeten, gelunched met noodles en curry en voor het eerst in lange tijd wild geplast! In de woestijn, in het zand, huppakee, zand er over.. letterlijk! Ergens op een zandduin hadden we een zonsondergang, al waren er wel wolken dus viel het een beetje tegen, maar mooi was het wel. 's Avonds heerlijk gegeten en daarna genoten van een 'desert cold' biertje. Niet heel koud dus, maar voor in de woestijn heerlijk! Geslapen onder een prachtige sterrenhemel, heel helder, en wakker geworden met een mooie zonsopgang. Daarna ontbeten en weer op Mr. Ganguly. Die beesten stinken trouwens! Ze laten echt om de 2 minuten scheten en die stinken enorm. Die beesten maken ook uit hun bek rare geluiden en dat stinkt ook! Tijdens een break gingen de 'drivers' de kamelen een knipbeurt geven met een schaar. Vonden ze niet zo leuk en dan schreeuwden ze het uit zoals een koe die wordt verkracht of zo! Mijn god! De volgende dag weer op de kameel, een dorpje bezocht en heelijk relaxed. 's Avonds ook weer onder de sterrenhemel geslapen en een desert cold biertje gehad. Daarna was ik klaar met het zand, het zat overal. In het eten, in mijn slaapzak, in mijn kleren... Ik was er klaar mee. Gelukkig konden we toen we terug gingen douchen en daarna fris de bus in naar Udaipur.
Onze drivers hadden ook mooie uitspraken, zoals: No chapatti no chai, no women no cry! Geweldig! Overall, het was een geweldige ervaring.

Vanuit Jaisalmer hebben we de bus gepakt naar Udaipur, waar we nu zijn. We hadden een sleeper weer, maar nu een single en de backpacks konden in de klep, dus dat betekende dat we wat meer ruimte hadden. Toen we ergens stopte heb ik voor het eerst vanuit de bus iets gekocht. Geweldig concept! Je wijst wat je wilt hebben, hoort hoeveel het kost, je geeft het geld uit het raam en klaar. Het enige was dat toen ik geld wilde geven, de bus begon te rijden. Het geld waaide weg! De jongen probeerde er achter aan te rennen, maar het verdween, kwam weer terug en uiteindelijk had hij het geld. Mooi! Ik was alleen even vergeten op een gegeven moment mijn raam dicht te doen. Toen ik even door de bus liep om te buurten bij Myrna, is mijn vest het raam uit gewaaid.. Oops! Maar, dat is een goed excuus om weer te gaan winkelen uiteraard!
We zijn vanochtend hier om 6 uur aangekomen. Het guesthouse waar we nu zitten is prima, en we hebben de stad al een beetje verkend. Bij het inchecken vroeg de meneer om een kopie van ons paspoort. Die hadden we niet bij ons, dus hij wilde naar den copyshop om dat daar te doen. Maar, ik geef mijn paspoort niet zomaar aan een vreemde, dus ik mocht mee naar de shop. Dat betekende dus achterop de motor, zonder helm, zonder beschermende kleding, gaan met die banaan. Oftewel: bijzonder..
Vandaag zijn we naar het paleis hier geweest, waar ze in een bepaalde kamer zelfs Delfts Blauwe tegels hadden! Hoe bizar is dat..

India over het algemeen
What can I say? Alles wat hier apart is, anders gaat dan bij ons, noemen Myrna en ik 'bijzonder'.. Zo kan ik India ook in een woord omschrijven: bijzonder. Het woord 'bijzonder' kan je hier overal voor gebruiken. Voor het feit dat mannen te pas en te onpas overal pissen, het feit dat alles hier net even iets anders gaat en dat India soms wel uit verschillende landen bestaat, de plaatsen zijn nooit hetzelfde! Maar ik begin het hier steeds meer en meer te waarderen.

Wat ook bijzonder is, is het feit dat iedereen weet waar je uithangt. Als je aan 1 persoon vertelt in welk guesthouse je verblijft, weet de hele straat het binnen 2 minuten. Dat laten ze ook weten. 'Madame, your guesthouse is over there!'. Of dat Sarah en ik Myrna even achter laten in een internetcafe om te gaan plassen. En dat we terug komen om haar op te halen, en dat we onderweg worden aangehouden door een mannetje die ons kan vertellen dat onze friend naar links is gelopen, om op zoek te gaan naar ons... Hoe weet hij het?? Bijzonder..

Voor de collega's van BZ: het laten maken van je rijbewijs is hier heel makkelijk. Je wordt 18, je gaat met je foto en een ID naar een bureau, en zonder te hoeven afrijden krijg je je rijbewijs mee. Maar, je bent dan weer wel verplicht om een verzekering te hebben.. Je voelt 'em al aankomen: bijzonder...

Zondagavond hebben we een bus naar Kota, waar we 5 uur 's ochtends zullen aankomen. Daar pakken we in de middag de 24uur durende trein naar Goa. En dan, strand! Bruin worden lukt hier nog niet echt, dus ik hoop dat ik daar een kleurtje krijg (al ben ik nog wel helemaal roze van holy, maar dat telt niet).

Ik vermaak me hier nog uitstekend. Over ongeveer 1.5 ben ik alweer terug in NL, dus dat betekent dat we nu halverwege zijn. En we hebben nog zoveel te doen! Over een kleine week is Lau hier, we zullen ongeveer een week in Goa blijven en dan een klein weekje in Hampi, en daarna hebben Myrna en ik nog een kleine maand in het zuiden. Daar zijn heel wat plekken die we willen zien, dus we zullen ons tot het laatste moment niet vervelen.. Ik begin me hier steeds meer op mijn gemak te voelen. Bijzondere dingen blijven we houden, maar dat vormt me denk ik wel, op een of andere manier.

Voor nu even genoeg verteld, tot de volgende blog!

Liefs,
Suzanne

  • 05 Maart 2010 - 15:41

    Judith Versteegh:

    denk dat we qua efficientie de manier van rijbewijs aanvragen van India maar moeten overnemen, scheelt wachttijd ;-)
    geweldige verhalen trouwens weer!!

    xx

  • 05 Maart 2010 - 18:35

    Agatha:

    bijzonder

    groetjes

  • 05 Maart 2010 - 19:49

    Mama:

    Toevallig een stukje in de krant gelezen over "Subh Holi" (gelukkig nieuwjaar) met een kleurenfoto erbij, inderdaad paars, geel, blauw. En ik ben als moeder heel blij dat die man met de stok er was!

  • 06 Maart 2010 - 00:47

    Gaby:

    Wat een leuke verhalen suus, fijn dat ik ze bij jou kan lezen ; )

  • 06 Maart 2010 - 12:33

    Ome Bindert:

    Tsja...erg bijzonder!

  • 06 Maart 2010 - 13:16

    Hip En Flex:

    Hallo baasje,

    we zijn nu sinds dinsdagavond bij je zus en zwager. We staan in de gang en dat is heel eng. Al die geluiden: van de mensen die de trap oplopen, de wc, de post, brrr!
    Gelukkig is daar held Bikkel die ons steeds komt troosten! Hij praat de hele dag tegen ons en dat scheelt! Hij komt ons ook kusjes brengen.
    We worden goed verzorgd en krijgen genoeg te eten: brokjes, snoepjes en fruit: appel, banaan, peer....mmmmm!
    OOk krijgen we regelmatig een kroel, lekker.
    Dikke knuffel van ons!

  • 06 Maart 2010 - 17:59

    Tirsa:

    scheetkussen idee

  • 07 Maart 2010 - 12:49

    Myrna:

    Suusje!!!

    Wat een leuke verhalen allemaal! Ik vind het hartstikke leuk dat ik dat ook allemaal meemaak! En nog leuker dat ik het met jou mag meemaken gekke bolle!!
    Zo! Nog twee uurtjes en dan beginnen we aan onze 40uur?? durende reis naar Goa en dan gaan we Lautjes zien! Dat is leuk he!

    Nou dahag! X

  • 07 Maart 2010 - 23:26

    KLM:

    Bijzonder persoon vliegt tien uur om een ander bijzonder persoon te zien. De twee bijzondere personen zijn in eens met drie bijzondere personen. Bijzonder verhaal op een bijzonder tijdstip.

  • 08 Maart 2010 - 16:11

    Broeder:

    Heuj zusje,

    Misschien moet je de kamelen voortaan smintjes geven i.p.v. chili con carne :-)

    groetjes, Dennis

  • 08 Maart 2010 - 21:19

    Robert-Jan:

    Leuk dat jullie het zo naar je zin hebben!

    Holy wordt ook in Nederland gevierd, dus heb je wat te doen volgend jaar....

    groetjes,

    Robert-Jan

  • 08 Maart 2010 - 21:19

    Robert-Jan:

    Leuk dat jullie het zo naar je zin hebben!

    Holy wordt ook in Nederland gevierd, dus heb je wat te doen volgend jaar....

    groetjes,

    Robert-Jan

  • 10 Maart 2010 - 10:03

    J.:

    Ik hoop dat Maleisie net zo 'bijzonder' wordt :D :D

  • 11 Maart 2010 - 13:24

    Kim:

    Jacobs!
    Wat een verhalen allemaal, erg leuk om te lezen! Ben ook erg benieuwd naar de foto's....!

  • 12 Maart 2010 - 08:56

    Jorica:

    Foto's!!!!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Udaipur

Suzanne

Actief sinds 04 Jan. 2010
Verslag gelezen: 173
Totaal aantal bezoekers 20615

Voorgaande reizen:

16 Januari 2014 - 06 Februari 2014

Panama

04 Februari 2013 - 14 Maart 2013

Vietnam en Bali

02 Mei 2011 - 31 Mei 2011

Hasta la pasta: Argentina!

06 Augustus 2010 - 29 Augustus 2010

Maleisie

26 Januari 2010 - 22 April 2010

Crazy India

Landen bezocht: