Zon, zee, strand, KLEREN! - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van Suzanne Jacobs - WaarBenJij.nu Zon, zee, strand, KLEREN! - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van Suzanne Jacobs - WaarBenJij.nu

Zon, zee, strand, KLEREN!

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

20 Februari 2013 | Vietnam, Hội An

Xin chào!

Vanuit een warm, zonnig Hoi An schrijf ik deze update. Het is hier elke dag zo'n 28 graden dus heerlijk heer om vrij weinig te doen. Het weer in Cat Ba was niet heel erg goed dus ik vind dat we it ook wel hebben verdiend.

Goed, Cat Ba. De reis er naar toe was prima te doen. Het was alleen bijna TET dus het was wat lastig om een taxi te vinden (en dan ook nog zorgen dat ze op een meter rijden...) maar het was gelukt dus we waren netjes op tijd om de bus te pakken. De busreis die we voor ogen hadden ging helaas niet die dag, maar er was een andere manier dus prima. Bij de bus kwamen we een Amerikaans stel tegen die voor de eerste keer in Azië gaan reizen. Grappig om te horen hoe zij dat dan beleven (lees: druk, niet willen eten op straat (ze hadden 40 energierepen bij zich..), lieten zich een hotelovernachting aansmeren voor $220 per nacht en een ontbijt in hetzelfde hotel voor $65. Dus.). De reis was redelijk lang, en de snelle boot naar Cat Ba Island ging niet dus duurde nog langer moeilijk moeilijk maar we kwamen er! Hotel was prima, en gelijk maar op zoek naar tour voor Halong Bay. We wilden 2 dagen 1 nacht, dus ik ging op zoek en we waren al met 4 (Amerikaans koppel). Prijzen lagen echt hoger dan verwacht, en helemaal bij het hotel waar we iets konden boeken. Afdingen kon niet. De eigenaar van deze organisatie sprak ik telefonisch maar hij was heel vervelend en naar. Hij kwam uiteindelijk (een uur te laat) naar ons hotel, maar hij was katjelam dus leek ons niet zo'n goed idee om bij hem t boeken. De buurman had ook aanbiedingen en nog goedkoper ook. Plaatjes van de boot zagen er prachtig uit (geloof ze nooit) en het viel ook erg tegen.. De boot was viezig en had geen aparte kabines dus je sliep een soort van met z'n 6en + personeel in één ruimte. Leek ons niet heel fijn... Bovendien was het ook best regenachtig en bewolkt, en hoewel het echt supermooi was, leek een nacht daar slapen niet heel erg ideaal.
De boottocht was wel super mooi. Mooie rotsen, visjes gezien, lekker kajakken met een biertje aan boord, beetje chillen, goede lunch met verse vis (niet voor de Amerikaanse, die at een energiebar). Maar na een dagje was het ook wel prima. We hebben ons geld terug gehad dus dat was erg netjes.
De dag na de boottocht een scootertje gehuurd en lekker de bergen in, bij het Cat Ba National Park een stop gemaakt om een kleine trekking te doen, en lekker aan de boulevard biertjes drinken.

Onze volgende stop was Hue. We gingen vliegen vanaf Hanoi dus daar moesten we naar terug. Om 8 uur ging de snelle boot dus wij wRen daar netjes op tijd. Maar.. om 8 uur geen boot. Kwart over ook nog niet... Shit! We moesten onze vlucht halen! Dan maar de langzame boot. Ik kneep m wel even, maar we hebben alles gered. Ruim op tijd zelfs. De vlucht was een uur, stelde niet zoveel voor, maar met de bus was het 16 uur geweest dus dit ws beter :)
Hotel in Hue was prima. De stad zelf vond ik heel mooi. Er is een citadel (aan de andere kant van het water een soort oude stad, voor een keizer met 100 vertrekken en daar zelfs een geheime stad in) en daar hebben we gefietst. Elke avond zaten we in een cafeetje en daar hebben we twee Nederlanders ontmoet met wie we nu ook in Hoi An zitten en samen heel wat biertjes weg tikken ;) Dan gaan we lekker toepen, shitheaden en andere kaartspelletjes doen elke avond.
We hebben ook een DMZ-tour gedaan. DMZ staat voor Demilitarised Zone en houdt de scheiding tussen noord en zuid Vietnam in. Er zijn daar tunnels in de buurt waar heel veel mensen in hebben gewoond tijdens de oorlog, in een heel kleine kamer, onder de grond, en met weinig contact met de buitenwereld. Wij zijn ook die tunnels in geweest en dat was heel bizar. Het was heel laag, donker ook, en onvoorstelbaar dat er op 2m2 een heel gezin heeft gewoond. Op 30 april 1975 was de oorlog definitief over dus zo heel lang geleden is dat niet.. Het heeft wel indruk op mij gemaakt.
In de bus er naar toe zag je ook allemaal plekken waar napalm was gegooid (we kennen allemaal de foto van dat meisje dat naakt is en weg rent met brand op de achtergrond http://m.youtube.com/watch?v=Ev2dEqrN4i0 ). Je zag dus plekken waar geen begroeing meer was, of nog maar hele kleine bomen omdat ze pas vrij recent weer zijn begonnen met het planten van nieuwe bomen. Bizar.

Van Hue naar Hoi An gingen we met de bus en dat was maar 4 uurtjes. Hotel hier is ook erg prima, met een ontbijtbuffet!! Dus ik ben elke ochtend heel gelukkig :D
Hoi An staat bekend als the place to be om kleren te laten maken. Dus ja, dat heb ik dan ook maar laten doen... Heb een winterjasje laten maken die super mooi is geworden, en morgen kan ik mijn pump ophalen. Lau heeft 3 overhemden en een pantalon laten maken en die zijn ook erg mooi. Verder is Hoi An een super leuk stadje met heel veel kleine straatjes (waar ook geen auto's mogen komen) met lampionnen, een meer, heel heel veel goede eetplekken en is hangt hier een super relaxed sfeertje. Hoi An ligt aan het strand, en die was ook erg fijn. Mooi wit zand, ligbedjes, fijne zee en op fietsafstand. Helaas gaan we morgen dit fantastische stadje verlaten om naar Nha Trang te gaan (12 uur met de vus), wat ook aan de kust ligt en schijnbaar een paradijs vol Russen is, dus ik ben benieuwd!
We blijven 1 nacht in Nha Trang want daarna gaan we 3 dagen met de Easyriders op pad! Dat zijn mannen op motoren bij wie je (en je backpack) achterop gaat en van de begaande wegen afgaat en het echte Vietnam in gaat. We eindigen dan in Mui Ne en gaan dan ook een stuk het binnenland in. Mui Ne ligt dan weer aan het strand waar het een feest is voor watersporters (surfen, kitesurfen etc.). Daarna weten we nog niet wat we gaan doen.

Oftewel: wij vermaken ons hier wel. Op 5 maart moeten we in HCMC zijn want vanaf daar vliegen we naar Bali, maar we zijn niet van plan om lang in HCMC te blijven. Schijnt een grote vieze stinkstad te zijn dus dan blijven we liever op een iets minder drukke plaats!

Vandaag heb ik trouwens mijn voetjes laten doen voor maar 1$, met een kek roze kleurtje op mijn nagels, en we hebben een mondkapje gekocht die ze hier allemaal op de motor hebben. Vet cool, dan passen we er helemaal tussen! Zij hebben 'm vooral im te beschermen tegen de zon (witte huid is hier de bomb yeah I rule!) maar hij is ook fijn tegen alle viezigheid op de motor. En met 3 dagen op de motor in het vooruitzicht leek ons dit geen overbodige luxe :)

Später!

• 20 Februari 2013 - 18:14

Kim:

hey suz!
    wat super om al jullie verhalen te lezen!
    ben al benieuwd naar de foto's en de handgemaakte kleding haha.
    geniet nog.
    xxx kim

• 20 Februari 2013 - 22:30

Dennis:

Waar haal je de tijd toch altijd vandaan voor zulke uitgebreide verhalen! :)
    Anyway, motor ze alvast! Misschien nog even een motorjack laten ontwerpen?

• 21 Februari 2013 - 12:05

Corine Van Jaarsveld:

Hoi Laurens en Suzanne,

Wat een leuke reisverslagen, heerlijk om te lezen. Geniet van jullie super vakantie!!

Groetjes Corine

• 21 Februari 2013 - 14:18

Mar:

Haai,
    wat een supermooie jas! Kun je er ook zo één voor mij laten maken hahaha?

De Balimail komt eraan. Veel plezier weer en doe voorzichtig op de motor.

XxX

• 22 Februari 2013 - 13:39

Marcella:

Door al je verhalen reis ik ook nog weer even door Vietnam. Je verhalen zijn heel herkenbaar! Leuk hoor! Geniet ervan! XXX

• 22 Februari 2013 - 19:33

Mama:

Leuk, shitheaden!
    En white skin "tha bomb", wat een mazzel!