Panama: het kanaal en meer! - Reisverslag uit Boquete, Panama van Suzanne Jacobs - WaarBenJij.nu Panama: het kanaal en meer! - Reisverslag uit Boquete, Panama van Suzanne Jacobs - WaarBenJij.nu

Panama: het kanaal en meer!

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

23 Januari 2014 | Panama, Boquete

Hallo allemaal,

Hier een kleine update vanuit Panama. Na een prima vlucht uit Amsterdam (Lau had special meal besteld, dus veel lekkerder eten en champagne! En Lau had ook meer beenruimte gekocht. Chilllll) kwamen we aan in Panama City. Op het vliegveld werden we opgewacht door onze taxi en netjes naar het hotel gebracht. We waren er toen al wel achter dat ze hier rijden als gekken. Wil je er langs? Gewoon je er tussen proppen en toeteren, dat doet wonderen. En gordels doen ze hier niet aan als je achterin zit. Maar als je met 80 over een gare weg rijdt is dat niet heel fijn kan ik je vertellen...

Anyway, na een lange reis in het hotel aangekomen en het was een prima kamer. We waren er rond 18 of zo en toen gedoucht en in de buurt gegeten. Moe! Dus vroeg naar bed. Dag erna naar de oude stad, Casco Viejo. Beetje rondgelopen, heerlijk geluncht, zon op onze kop. Daarna naar een gigantisch groot winkelcentrum. Daar waren we wel even zoet. Panama City is niet zo heel boeiend. Grote stad, druk, vies. En overal casino's (waar we overigens nog niet zijn geweest).

Ook zijn we bij MiraFlores geweest, het Panama kanaal. Een leuk ritje in een te volle bus, met te veel stinkende mensen, maar voor nog niet eens een dollar kan je niet veel verwachten. Het kanaal was indrukwekkend. We hadden geluk dat er net een grote jongen door heen ging, en dat duurde wel echt lang. Hopen dat de mensen op het schip er van genieten, want het kost toch al gauw een ton of 3 om er door te mogen...

We wilden door naar Boquete, in het westen. Eerst de bus naar David (8-9 uur) en toen nog een uurtje naar Boquete. Prachtig, want ze gebruiken hier oude Amerikaanse schoolbussen voor ritjes tussen steden dus van David naar Boquete in een schoolbus. En een bankje is voor drie schoolkinders, maar hier is het ook voor grote mensen 3. Je zit dus erg gezellig bij elkaar op schoot. De personal space is hier sowieso veel kleiner.

In Boquete aangekomen in een hostel terecht gekomen die niet zo chill was, maar we hadden geen andere optie. Er was hier net een groot festival geweest en veel zat vol. Plus het was al laat dus tja, dan maar in een dorm. Veel geluid, veel licht, maar ach. Gister verhuisd naar een ander hotel en ja, much better. Het is een soort paradijsje. Overal hangen voederbakjes met suikerwater (goed idee voor in NL!) en de hummingbirds (kolibries) vliegen af en aan. Overal hoor je de vogeltjes, en rust. We zitten ook een soort van in de bergen. Het is hier ook iets frisser maar overdag nog steeds korte broeken, slippertjes en zon!

Eergisteren hebben we iets heel cools gedaan. Ziplinen. Eigenlijk weet ik niet eens hoe je het moet noemen. Je gaat van boom tot boom, misschien wel op 80 meter hoogte, aan zo'n staalkabel. Super leuk! Je zit in een tuigje met katrol, harnas,en dan met een snelheid van soms wel 60 km p/u van boom tot boom. Heel hoog, maar heel gaaf. Ik had mijn telefoon meegenomen. Ik had geen broekzak, een tas kon je niet meenemen, dus waar stop je dan een telefoon als vrouw zijnde? Juist, in je beha. Ideaal! En onderweg dus foto's kunnen maken.

Gister hebben we niet zoveel gedaan. Beetje rondgelopen, geluncht met een heerlijk broodje in het stadje, spelletjes gespeeld, biertjes gedronken, vogeltjes in de tuin gekeken. Lekker rustige dag.

Vandaag hebben we een birdwatching tour gedaan. En het was VET! Hier in Panama is de quatzal de national bird. Zoek maar eens op met Google. Van mijn oom (vogelaar) had ik gehoord dat ik me er maar niet teveel van moest voorstellen, want ze zouden ver weg zitten, hoog in de boom en je zou een telescoop nodig hebben. Maar: onze geweldige gids John wist van alles te vinden: in 10 minuten hadden we al een luiaard in het vizier (op de terugweg was die gedraaid, toen bleek er een baby op de buik te liggen!), een tarantula schuilplaats (geen spin gezien gelukkig), en heel veel vogels. Met als klap op de vuurpijl maar liefst 10 quatzals die aan het vechten waren voor het vrouwtje! John doet dit werk al 14 jaar en dit was pas de 3e keer dat hij dit zag. Hoe bijzonder dat wij het ook gezien hebben!
De beste foto's staan op de camera maar Lau heeft via de scoop (John had een scoop, verrekijker en vogelboek mee) ook wat foto's weten te maken. Die heb ik bijgevoegd.
Ook heeft John waterkers gevonden, en een naranjilla (soort kruising tussen tomaat, kiwi en citroen), en guave. Super goede gids!

Helaas voelde ik mij na terugkomst niet zo lekker. Misschien een combinatie van het hoogteverschil, plus moeheid, etc. We wilden morgen verder trekken maar we blijven nog een nachtje langer hier in Boquete. We weten ook nog niet precies wat de volgende bestemming wordt.

We hebben het in ieder geval prima naar onze zin. Het is wel pittig omdat er zeer weinig Engels wordt gesproken. Dat leidt soms tot wat moeilijke situaties... Maar we komen een heel end.

Tot de volgende keer!

• 23 Januari 2014 - 16:14

Dennis:

Leuk verhaal en mooie foto's, hoor!

• 23 Januari 2014 - 19:50

Robert-Jan:

Leuk hoor, ben jaloers :)

• 24 Januari 2014 - 20:52

Mama:

Nou, wat leuk allemaal!
    Wat een mooie vogels, die quatzals.

• 25 Januari 2014 - 09:33

Harm:

gaaf hoor, zoveel quetzals! je gids gaf al aan dat het bijzonder is zoveel tegelijk te zien.
    in costa rica staat de quetzal op papiergeld. maar het hele centraa-amerikaans gebied is een paradijsje voor vogelaars. veel plezier verder!!! dag, harm

• 26 Januari 2014 - 12:40

Cynthia:

Hmmm… klinkt allemaal weer heerlijk Suzy, dat hebben jullie toch maar mooi weer voor elkaar! Veel plezier nog verder… :-)